Opony do skuterów. Dętkowe czy bezdętkowe?

Choć obecnie największą popularnością cieszą się opony bezdętkowe, w skuterach nadal spotyka się te wymagające dętki. Co warto wiedzieć o obu typach?

Przy wyborze opony do skutera musisz wziąć pod uwagę wiele czynników. Jednym z nich jest rodzaj opony. Wyróżnia się dwa typy opon – dętkowe oraz bezdętkowe. Oba moją swoje wady i zalety, jednak obecnie większą popularnością cieszą się te drugie. Dlaczego? Czym cechują się oba rodzaje ogumienia przeznaczonego do użytku w skuterach? Jak wybrać konkretne rozwiązanie i na co zwrócić uwagę przy podejmowanie decyzji? Na pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Opony dętkowe do skuterów

To najstarszy typ opon, nie licząc ciężkich, hałaśliwych i powolnych modeli w całości wypełnionych gumą, stosowanych w zasadzie tylko do początku XX wieku. Obecnie opony dętkowe w samochodach są zupełnie niespotykane, ale po tę technologię nadal chętnie sięgają producenci ogumienia do motocykli i skuterów, popularne są też w branży rowerowej.

Największa zaleta tego typu opon to z całą pewnością dobry kontakt z nawierzchnią jezdni. Ogumienie dętkowe świetnie przylega do ziemi, co ma duże znaczenie na zakrętach oraz przy hamowaniu i przyspieszaniu. Atutem opon bezdętkowych jest też łatwiejszy montaż, z którym na pewno poradzą sobie miłośnicy dwóch kółek posiadający nawet przeciętne umiejętności mechaniczne i odpowiednie łyżki.

Na tym jednak zalety tego rozwiązania się kończą. Ze względu na to, że dętki wykonane są z materiału o dużej rozciągliwości i poddawane są stałemu obciążeniu, szybko ubywa z nich powietrze. Straty ciśnienia zależą między innymi od stylu jazdy, obciążenia skutera oraz jakości samej dętki, ale w skrajnych przypadkach mogą wynieść nawet 0,4 bara tygodniowo. Wybierając ten rodzaj opony, powinieneś więc wyposażyć się w dobrą pompkę lub przygotować na regularne wizyty na stacji benzynowej.

Problemem może też okazać się szybka utrata powietrza w przypadku przebicia dętki. O ile w oponach bezdętkowych przebiega ona na tyle powoli, że często można dojechać do domu lub najbliższego wulkanizatora, to modele z dętką błyskawicznie stają się płaskie. W niektórych sytuacjach może to nawet stanowić zagrożenie dla życia.

Problem jest o tyle poważny, że o uszkodzenia dętki jest naprawdę nietrudno. W miejscu, w którym koło styka się nawierzchnią drogi, wskutek tarcia opony o dętkę, wytwarza się duża ilość ciepła osłabiającego oba elementy. Może to prowadzić zarówno do pęknięcia dętki, jak i rozwarstwienia opony.

Opony bezdętkowe do skuterów

Kres dominacji takich opon przyniósł rok 1947, kiedy amerykańska firma Goodrich zaprezentowała pierwszy model bezdętkowy. Już po kilku latach od premiery standard ten stał się bardzo popularny na zachodzie, by trzy dekady potem całkowicie wyeliminować z rynku stare rozwiązania. Oczywiście nie stało się tak bez przyczyny, bo opony bezdętkowe nie mają opisanych wyżej wad i zapewniają dużo wygodniejszą oraz, co najważniejsze, bezpieczniejszą eksploatację. Właściwie jedynym ich minusem jest trudniejszy montaż.

Opony do skuterów a rodzaj felgi

Bezdętkowe lub dętkowe są nie tyko same opony, ale też koła do skuterów. Niemal wszystkie modele, które znajdziesz dziś katalogach to ogumienie bezdętkowe. Nie oznacza to jednak, że nie możesz założyć na nich ogumienia wymagającego dętki. Podobnie jest w przypadku felg dętkowych. W tym przypadku konieczne będzie jednak założenie wentyla. Pamiętaj też, że ze względu na brak rantu istnieje ryzyko zsunięcia się opony – jest ono szczególnie duże na zakrętach lub przy wjechaniu w większą dziurę.

Opony do skuterów. Dętkowe czy bezdętkowe?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here